donderdag 29 november 2012

angst voor de tandarts en mondhygiëniste




De mondhygiëniste

Vandaag was het zover na 2x afbellen moest ik eraan geloven ik moest naar de kliniek voor na controle. Om in het kort uit te leggen waarom ik heb door chronische ziekte een lage weerstand en medicatie wat mijn tanden aantast . Afgelopen anderhalf jaar heb ik 4 operaties laten doen aan mijn gebit niet alleen door ziekte maar ook door erge angst voor de tandarts. Die ik door een nare ervaring heb opgelopen ging ik niet meer de laatste keer dat ik was geweest was zeker 3 jaar geleden dus je kunt je voorstellen mijn verstandskiezen kwamen door en deden pijn maar had zo iets kan nog even wachten. En door de operaties aan mijn buik kwam t er maar niet van en alle medicatie wat ik in infusen heb gehad werkte ook niet mee aan de conditie van mijn gebit ik schaam me hier ook niet voor om dit te vertellen. Ik wil mensen juist duidelijk maken dat je als je angst voor de tandarts heb er ook speciale klinieken zijn zo ben ik in de Amalia kliniek terecht gekomen . Nou kan het mij als de dag van gisteren herinneren ik ging er naar binnen met zweet op me rug en de dag ervoor kon ik niet meer eten van de spanningen en de dingen die door mijn hoofd gingen . Ik kwam er binnen de mensen aan de balie waren niet steriel gekleed gewoon heel huiselijk ik dacht als de tandarts er ook zo uitziet valt t nog mee. Nou eenmaal in de stoel was geen weg meer terug toen ik hoorde hoeveel gaatjes en slechte kiezen en ontstekingen ik had dacht ik dit moet voorbij gaan dit kan zo niet meer anders ben ik voor mijn 23e tanden loos en dat is ook niks he . Toen werd er mij het voorstel gedaan laten we de eerste behandelingen onder narcose doen het werden uiteindelijke 4 of 5 narcose en er is zoveel werk geweest dat t lange pittige narcose en na pijn heb gehad . Ik zal je zeggen t resultaat mag er zijn maar nog steeds ben ik gewend om met mijn hele mond dicht te lachen of te spreken maar zou het zo weer doen of ja u begrijp.
Vandaag moest ik dan op controle ik was best gespannen en was de eerste keer dat ik niet onder narcose ging ja voor kleine dingen kan dat niet ik werd goed gerustgesteld en werd mij precies verteld wat er ging gebeuren mijn tanden zagen er goed uit . Dat was eens fijn te horen als altijd o jezus er moet flink wat gebeuren . Er werd schoongemaakt en nagekeken hoe t met de rest van de tanden was na alles kan ik zeggen dat t er goed uit zag beter als dan het was maar ik zal altijd naar deze kliniek blijven terug gaan heb de stap genomen en wil niet nog een keer dat het zo gaat gebeuren al zullen mijn mond en tanden door slechte weerstand wel altijd een raak punt blijven maar ik wil alleen zeggen als je zo een bang hebt voor de tandarts zoek een speciale tandarts of eentje die je precies uitlegt hoe en wat dan ga je er ook steeds terug heen.
Want ik laat het nooit meer zo ver komen ....
Met een smile wens ik jullie een fijne avond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten